Het project
In heel Nepal worden meisjes van school gehouden door gebrek aan water en toiletten. Volgens het ministerie van Onderwijs is Nepal het 16e armste land ter wereld en gaan bijna een miljoen kinderen niet naar school, waarbij vooral meisjes uit de armste gezinnen op de middelbare school worden getroffen.
De ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in het onderwijs wordt groter naarmate de armoede toeneemt. Toegang tot water en ontoereikende sanitaire en hygiënische voorzieningen zijn belangrijke obstakels om naar school te gaan. Het armoedecijfer in het district Gulmi is 25,6%, ongeveer 10% hoger dan het nationale gemiddelde; meisjes in Gulmi lopen daardoor een groter risico niet naar school te kunnen. Dat is juist hard nodig, want volgens een studie uitgevoerd in 2016 zorgt een extra jaar secundair onderwijs voor een hoger toekomstige loon van een meisje met 15 tot 25%.
Het projectgebied is in samenwerking met de Nepalese overheid geselecteerd, omdat meisjes hier een hoog risico lopen om de school voortijdig te verlaten bij de overgang tussen primair en voortgezet onderwijs vanwege gebrek aan water en slechte WASH-voorzieningen op school. Gulmi Durbar Rural Municipality is een van de droogste plattelandsgemeenten in het district, dus alle tien middelbare scholen in deze gemeente zijn betrokken.
Transforming Education through Energy Access and Simple Sustainable Solutions (TREATS) zorgt voor een transformatie in onderwijs door toegang tot energie en eenvoudige, duurzame oplossingen. TREATS is een nieuwe samenwerking van de Unica Foundation met Renewable World om de toegang tot secundair onderwijs te verbeteren voor 3.312 kwetsbare kinderen (1.753 meisjes en 1.559 jongens), inclusief kinderen met een handicap. Het voorziet in een watervoorziening op basis van hernieuwbare energie en toegankelijke, waardige WaSH-faciliteiten rondom alle tien de middelbare scholen in Gulmi Durbar Rural Municipality.
Milestones
1. Bouw van SolarMUS
Er is goede vooruitgang geboekt met de bouw van de civiele infrastructuur op beide voorgestelde SolarMUS-locaties, ter voorbereiding van de installatie van de elektromechanische zonne-energiecomponenten die het systeem later in het jaar voltooien. In Suryodaya zijn een innametank, een horizontaal ruw filter en een wateropslagtank van gewapend beton met een capaciteit van 20.000 liter voltooid. In Thulo Pokhara Kabre Pokhari zijn een opvangkamer, een horizontaal ruw filter en een RC-tank met een capaciteit van 50.000 liter geplaatst.
2. Pre-bouw veiligheid en bouwopleiding
Voor beide SolarMUS projecten werd een pre-bouw training over veiligheid gegeven in de gemeenschapsruimte van de Kabre Pokhari School. De training had 25 deelnemers, waaronder leden van de Water User Committees (WUC), leraren en vertegenwoordigers van het schoolbestuur. Het hoofddoel van de training was het opbouwen van kennis bij de WUC-leden over de onderdelen van SolarMUS, de uitvoering en het toezicht, en het belang van gezondheid en veiligheid tijdens de bouwwerkzaamheden. Voor en na de opleiding werd een schriftelijke test afgenomen om de kennis van de deelnemers te testen en feedback over de opleiding te krijgen.
3. Bouw van WASH-infrastructuur
De bouwwerkzaamheden in negen scholen zijn voltooid; de resterende werkzaamheden in twee scholen zullen naar verwachting medio augustus worden afgerond.
4. Water User Commitees
WUC’s (Water User Commitees) zijn opgericht in Thulo Khola Kabre Pokhari en Suryodaya en hebben registratiedocumenten ingediend bij de plattelandsgemeente. Ter ondersteuning van het doel van de WUC’s om hun waterbronnen wettelijk te registreren en plannen te ontwikkelen voor de bescherming van waterbronnen en veiligheid die met de gemeente moeten worden gedeeld, werd op beide locaties een activiteit voor bronbescherming uitgevoerd. Het projectteam, met WUC-leden en leerkrachten, inspecteerde de waterbron en het stroomgebied voor elke SolarMUS, en identificeerde mogelijke gevaren en risicofactoren die een afname van de waterproductie zouden kunnen veroorzaken. De teams stelden actieplannen op om eventuele risico’s te beheersen en de waterbron te beschermen, die zullen worden ingediend bij de plattelandsgemeente met een verzoek om steun voor de uitvoering van de geplande activiteiten.
5. Bezoek van meerdere belanghebbenden aan de projectscholen
Op 2 juni 2022 werd een vergadering met meerdere belanghebbenden gehouden, waaraan leden van het Rural Municipality Project Advisory Committee (RMPAC), medewerkers van Renewable World, vertegenwoordigers van NYPS – onze lokale partner die de contacten met de overheid en de sociale mobilisatie leidt – en vertegenwoordigers van de scholen deelnamen. Het RMPAC-team inspecteerde een onlangs geïnstalleerd bio-zandfilter met drinkwater en handwasstation, en de nieuw gebouwde gender- en gehandicaptenvriendelijke toiletten op de Ishwori-school. De hoofdonderwijzer van de school legde de voordelen en het effect van het filter uit voor het leveren van veilig drinkwater, niet alleen voor de school maar ook voor de mensen die het nabijgelegen Gulmi Darbar Palace bezoeken. De vicevoorzitter van de gemeente zei dat het project een positief effect heeft gehad, vooral voor meisjes, en de hoofdadministrateur stelde voor in de toekomst samen te werken bij de levering van waterfilters in andere scholen.
6. Materiaal voor informatie, educatie en communicatie (IEC)
De IEC over kritieke momenten van handen wassen, huishoudelijke waterzuiveringsmethoden en menstrueel hygiënebeheer (MHM) werden gedrukt, gelamineerd en verspreid over alle 11 middelbare scholen. Materiaal over de eerste twee thema’s werd ook verspreid onder 25 basisscholen en twee Engelse kostscholen in Gulmi Darbar. Op alle 11 scholen zijn informatieborden over MHM en kritieke handwasmomenten aangebracht.
7. Oriëntatie van de kinderclubs
Het projectteam heeft een oriëntatiesessie gehouden met de leden van de kinderclubs, die sanitaire en hygiëneactiviteiten zullen uitvoeren in de scholen en de omliggende gemeenschappen om een op WASH gerichte gedragsverandering aan te moedigen. De oriëntatie gaf informatie over hun taken en verantwoordelijkheden en begeleiding bij de buitenschoolse activiteiten in deze campagne. Een school-WASH-plan met deze activiteiten zal worden opgesteld na de voltooiing van de WASH-bouwwerkzaamheden, die in Q7 zullen plaatsvinden.
8. Sessies over menstruele hygiëne
In samenwerking met leerkrachten en vrouwelijke gezondheidsvrijwilligers uit de gemeenschap zijn in Q4 leeftijdsgerichte oriëntatiesessies voor meisjes en jongens over MHM van start gegaan. In het vierde kwartaal werden 15 sessies gehouden, waaraan 742 leerlingen uit de klassen 6-12 deelnamen (jongens-349, meisjes-393). De oriëntatie was gericht op MHM, gezondheid en bewustmaking van de puberteit, waaronder menarche, mythen en taboes, gebruik en beheer van maandverband, pijnbestrijding en lichaamshygiëne tijdens de menstruatie.
9. Bewustmaking van WASH in scholen
Het project werkt samen met kinderclubs op de 11 scholen om buitenschoolse activiteiten te organiseren die gericht zijn op WASH, MHM en puberale gezondheid. Het voordeel van deze activiteiten is dat een groot aantal talenten van leerlingen wordt aangesproken en dat deze belangrijke boodschappen op allerlei manieren worden overgebracht. Tot de activiteiten behoorden quizzen, poëzie-, spraak- en debatwedstrijden, tekenwedstrijden, toneelstukken en toneelstukken. Ter gelegenheid van de Dag van de Menstruele Hygiëne op 28 mei werd op de Myalpokhari, Sharada en Thulo Pokhara scholen een spreekbeurtwedstrijd gehouden over het belang van menstruatiehygiëne in de huidige tijd. Sharada School hield een korte toneelwedstrijd over meisjes die moeilijkheden ondervinden tijdens de menstruatie, de gevolgen voor de gezondheid van het drinken van vuil water en discriminatie in de samenleving op basis van kaste en tussen zonen en dochters. Op Ishwori, Myalpokhari en Rajarunkha Schools werden tekenwedstrijden gehouden met als thema “Schoon huis en gezondheid”.
10. Youth Agents of Change
De Youth Agents of Change (YAC’s), 10 studenten waaronder jongens en meisjes uit de klassen 6 tot 10 van elke school, kregen een oriëntatie over hygiëne en sanitaire voorzieningen en een opleiding om een kennis-, attitude- en praktijkonderzoek (KAP) uit te voeren. Met de inbreng van het monitoring-, evaluatie- en leerteam van het project werd de vragenlijst ontwikkeld, gericht op zes belangrijke hygiëneactiviteiten en het recht op onderwijs. De JAC’s onderzochten in totaal 3.178 huishoudens, die een bevolking van 16.030 mensen in de gemeenschappen rond de scholen vertegenwoordigen, en verzamelden gegevens over de hygiëne- en sanitatiestatus en demografische gegevens over geslacht en handicap. Het projectteam analyseerde vervolgens deze gegevens en verspreidde de bevindingen tijdens workshops op wijkniveau die werden bijgewoond door leerlingen, leraren, schoolcomités, vertegenwoordigers van het wijkbureau en van de gezondheidspost. Het doel van de workshop was het ontwikkelen van een plan voor de WASH-campagne op basis van de behoeften die uit de KAP-bevindingen naar voren kwamen.
11. Jaarlijkse evaluatievergadering
Het projectteam hield in maart 2022 een jaarlijkse evaluatie met NPYS. De groep evalueerde gezamenlijk de voortgang, uitdagingen en geleerde lessen van het eerste jaar van het project en werkte aan de ontwikkeling van een duurzaamheids- en exitplan voor het einde van het project. Naast het opstellen van een actieplan om de resterende activiteiten in het project te realiseren, werd een Memorandum of Understanding ontwikkeld met de gemeente om de betrokkenheid van de lokale overheid te vergroten en duurzaamheid te garanderen.
Informatie
Begunstigden:
3.312 schoolgaande kinderen (1.753 meisjes en 1.559 jongens)
Locatie:
Gulmi Durbar Rural Municipality, Gulmi District
Startdatum: Einddatum:
01-01-2021 30-06-2023
Status:
Lopend (60%)
Toegepaste technieken
Drinkwater systemen
Educatie
Zonne-energie
Partners & sponsoren
Renewal World (partner)
Nawa Prabhat Yuwa Sangh (NPYS) (implementatiepartner)
Gulmi Durbar Rural Municipality
AFPRO
Unica Foundation